کبک آگاه است

>>>>~~~~~.....:::::نا آرامی در ایران پس از اعلام نتایج انتخابات:::::.....~~~~~<<<<<

کبک آگاه است

>>>>~~~~~.....:::::نا آرامی در ایران پس از اعلام نتایج انتخابات:::::.....~~~~~<<<<<

آخه نازی...

 ایران یک میلیارد یورو اوراق مشارکت نفتی منتشر می کند

 

دولت ایران برای تامین سرمایه مورد نیاز برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی، در ماه آینده یک میلیارد یورو اوراق مشارکت منتشر کند.

شرکت نفت و گاز پارس وابسته به وزارت نفت ایران می گوید که این اوراق با دوره سر رسید سه ساله و سود علی الحساب 9 درصد از سوی شعب خارجی بانک ملت عرضه خواهد شد.

پرداخت سود این اوراق نیز هر سه ماه یک بار خواهد بود و درآمدهای ناشی از فروش این اوراق در فازهای 12، 15، 16، 17 و 18 پارس جنوبی هزینه خواهد شد.

پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی ایران است و نیمی از ذخایر این کشور را در خود جای داده است. از 12 سال پیش کار توسعه این میدان گازی شروع شده اما کار توسعه آن در چند سال اخیر با مشکلات مالی مواجه شده است و برای همین وزارت نفت سعی دارد تا با انتشار اوراق مشارکت ارزی مانع رکود در این پروژه شود.

این اولین باری است که صنعت نفت ایران تصمیم گرفته تا برای تامین منابع مالی پروژه های نفتی، اوراق مشارکت منتشر کند. پیش از این دولت برای توسعه پروژه هایی نظیر ساختن سد، ساخت نیروگاه و راهسازی اوراق مشارکت منتشر کرده است.

تصمیم به انتشار یک میلیارد دلار اوراق مشارکت برای توسعه صنعت نفت ایران پس از آن گرفته شده که این کشور به دلیل تحریم های بین المللی بر سر پرونده هسته ای با مشکلاتی در تامین سرمایه لازم برای توسعه صنعت نفت مواجه شده است.

شرکت های بزرگ بین المللی به خصوص اروپایی که با ایران در پروژه های نفتی همکاری کرده اند، در چند سال اخیر به دلیل تشدید تحریم های بین المللی، از همکاری در پروژه های جدید نفتی منصرف شده یا دست دست می کنند بلکه فضای سرمایه گذاری در ایران بهبود یابد.

آسیب تحریم

در چهار سال اخیر ایران سعی کرده برای تامین منابع مالی برای پروژه های نفتی، از منابع داخلی استفاده کند اما گزارشها نشان می دهد که بسیاری از پروژه های بزرگ نفت و گاز به دلیل محدودیت منابع مالی، به کندی پیش می رود.

در دوره چهار ساله اول ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، ایران نتوانسته قرارداد بزرگی با شرکت های بین المللی به خصوص اروپایی برای توسعه صنعت نفت و گاز امضا کند. میدان گازی پارس جنوبی به عنوان مهمترین پروژه گازی ایران نمونه ای از این پروژه هاست که این کشور نتوانسته با وجود مذاکرات طولانی خود با شرکت هایی نظیر توتال و شل، نظر آنها برای سرمایه گذاری و مشارکت در آن جلب کند.

اصرار ایران به ادامه غنی سازی اورانیوم و نادیده گرفتن قطعنامه های تنبیهی شورای امنیت سازمان ملل باعث شده تا سرمایه گذاران خارجی به خصوص شرکت های بین المللی فعال در نفت و گاز تمایلی به همکاری با ایران نشان ندهند.

شرکت هایی نظیر توتال، شل، انی و رپسول که پیش از این در پروژه های نفتی با ایران همکاری می کردند، با وجود امضا تفاهم نامه هایی با ایران، تمایلی به همکاری ندارند.

برای تامین منابع مالی، دولت ایران سعی کرده تا از منابع داخلی برای توسعه منابع نفت و گاز استفاده کند اما این منابع بسیار محدود است و این کشور قادر نیست پول مورد نیاز توسعه میادین نفت و گاز را از داخل تهیه کند.

اگر چه تلاشهایی صورت گرفته تا شرکت های آسیایی جایگزین شرکت های اروپایی شوند اما شرکت های اروپایی تنها تامین کننده منابع مالی نیستند بلکه تکنولوژی مورد نیاز را نیز در اختیار دارند و بسیاری از شرکت های آسیایی بدون همکاری شرکت های بین المللی به خصوص اروپایی نمی توانند در پروژه های نفتی فعالیت کنند.

اکنون دولت ایران طرح تازه ای برای تامین منابع مالی توسعه صنعت نفت در دست اجرا دارد اما حتی اگر این اوراق مشارکت در بازار فروخته شود، کمک چندانی به حساب نمی آید چون حجم نیازهای سرمایه ای بخش نفت و گاز بسیار زیاد است.

حسین نقره کار شیرازی معاون امور بین الملل وزارت نفت ایران اذغان کرده که "این رقم تنها بخشی کوچکی از مشکلات مالی صنعت نفت را حل می کند و ما به حدود 35 میلیارد دلار سرمایه برای پیشبرد پروژه های خود نیاز داریم."

تحلیلگران بازار انرژی می گویند که ایران باید هر طور شده نظر شرکت های بین المللی را برای مشارکت جلب کند چون مشکل ایران فقط کمبود منابع مالی نیست بلکه کمبود تکنولوژی مورد نیاز نیز یکی از مشکلاتی است که ایران با آن مواجه است.

در حال حاضر تامین قطعاتی که کاربردهای دوگانه (صنعتی - نظامی) دارند، بسیار دشوار شده است و بخشی از پروژه های نفتی به همین دلیل با تاخیرهای طولانی مواجهند.

 

http://www.bbc.co.uk/persian/business/2009/09/090908_ka_oil_bonds_investment.shtml

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد